Archives for syyskuu 2018

#KOHTIUNELMIA – OLETKO ALLERGINEN TYÖLLE?

Mä oon saanut sekä joutunut tekemään jos jonkin näköistä tehtävää työurani aikana. Osa duuneista on ollut mieluisia ja osa kaikkea muuta. Mutta jostain syystä aina ne epämieluisimmat ja vaativimmat työtehtävät ovat opettaneet eniten ja auttaneet etenemään urallani. Joten seuraavan kerran kun vastaan tulee epämieluisa tehtävä, johon kukaan ei halua ryhtyä, yllätä kaikki ja vastaa huutoon hymyssä suin. Jäät taatusti mieleen tyyppinä, joka on valmis hoitamaan hommat asenteella ja suoriutuu vaikeistakin tilanteista. Hyvän työntekijän maine rakennetaan teoilla ja avoimella mielellä. Jos innostuit ja olet hakemassa töitä niin tsekkaa seuraavat palvelut. Me halutaan yhdessä Sarasen kanssa jeesata sua pääsemään #kohtiunelmia!

NUORET KOHTI TYÖTÄ!
Nuoret kohti työtä! on 17–29-vuotiaille työttömille työnhakijoille suunnattu palvelu, jonka tarkoituksena on auttaa löytämään ratkaisu ammatinvalintaan, koulutukseen ja työllistymiseen. Tuotamme palvelua yhdessä Baronan kanssa.

Palvelu toteutetaan Pohjois-Pohjanmaalla yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston ja Uudellamaalla Uudenmaan TE-toimiston, sekä ELY-keskuksen kanssa.

NUORET TÖIHIN!

Nuoret töihin! on Pohjois-Pohjanmaan alueen 17-29-vuotiaille työttömille työnhakijoille suunnattu palvelu, jonka tarkoituksena on auttaa löytämään ratkaisu ammatinvalintaan ja työllistymiseen. Tuotamme palvelua yhdessä Baronan kanssa.

Palvelu toteutetaan yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa.

Molemmissa oalvelussamme saat oman, henkilökohtaisen valmentajan, joka auttaa sinua suunnittelemaan tulevaisuuttasi ja näkemään vaihtoehtoja. Valmentaja tukee sinua valinnanteossa sekä rohkaisee sinua uskomaan itseesi ja unelmiisi. Sinun ei vielä tarvitse tietää, mikä unelmasi on, mutta nyt kannattaa lähteä selvittämään sitä.

Ota homma haltuun ja lähde #kohtiunelmia!

Liiku enemmän, valita vähemmän!

Kyllä, luit täysin oikein. Mä kehotan sua valittamaan vähemmän ja liikkumaan enemmän vaivoista, vammoista ja kivuista huolimatta. Mutta ennen kuin varaat seuraavan treenisi ja pahennat olemassa olevaa vammaa, lue artikkelini ajatuksella loppuun asti.

Urheilija ei tervettä päivää nää, eikä nää kyllä kukaan mukaan.

Palasin juuri kotiin kisareissulta Etelä-Koreasta. Skabojen taso oli äärimmäisen korkea ja paikalla olivatkin maailman kärkiryhmät mukaan lukien Red Bull All Stars, Monster Bboys, Bboy World Asia All Stars ja Europe All Stars. Näin kovissa kisoissa ei ole varaa löysäilyyn, vaan on vedettävä kaasu pohassa alusta loppuun asti. Tämä tarkoittaa sitä, että ainakin allekirjoittaneella kroppa kirjaimellisesti kuin pommin jäljiltä aina kisojen päätyttyä. Tälläkin hetkellä mun oikea lonkka on ruhjeilla, vasen polvi on turvonnut ilmapalloksi ja kaiken lisäksi nyrjäytin oikean nilkkani ensimmäisissä treeneissä skabojen jälkeen. Tilannetta ei helpota, että mulla on edessä Red Bull Bc One -maailmanfinaalit vajaa kahden viikon päästä. Mä en kuitenkaan jaksa valittaa vaivoistani koska tyhjänpäväinen negistely ja voivottelu vain haittaa valmistautumista tuleviin kisoihin. Olen ollut kehissä 20 vuotta ja tiedän, että ainoa keino parantua loukkaantumisista on treenata järkevästi ja suhtautua tulevaisuuteen positiivisesti. Siksi suuntasin eilenkin treeneihin kehoani kuunnellen, nilkkakivuista huolimatta. Vaikka mun vaivat onkin tällä kertaa lähtöisin puhtaasti breikistä, voisivat ne yhtä hyvin johtua mistä tahansa muusta asiasta, vaikkapa istumisesta. Sen on havaittu olevan yhteydessä esimerksi sydän- ja verisuonitauteihin, lihavuuteen sekä selkäkipuihin. Huh, kuulostaa vaaralliselta!

 

Mut lääkäri on kieltänyt mua tekemästä…

Yllä oleva lausahdus on ylivoimasesti yleisin tekosyy liikunnan lopettamiselle. En voi tehdä sitä tai tätä, koska mua on kielletty ja yllättäen 15 vuotta vanha vamma vaivaa edelleen. Mullekkin on sanottu, että en voisi enää breikata ja toivotettu hyvää loppuelämää kipulääkkeiden kera. Mä kuitenkin rakastan breikkaamista ja lopettaminen ei ole koskaan ollut vaihtoehto. Niinpä olen aina etsinyt käsiini sellaisen kaverin, joka ei ole yrittänyt päästä musta eroon mahdollisimman nopeasti, vaan oikeasti halunnut auttaa. Nämä ammattilaiset eivät koskaan sanoneet, että “lepää kaksi viikkoa ja kokeile sitten miltä tuntuu” vaan heidän viestinsä kuului seuraavasti: “Jos haluat kuntoutua, sun on tehtävä töitä sen eteen just nyt!”. He motivoivat mua ottamaan tulevaisuuden omiin käsiin ja kannustivat liikkumaan kivun sallimissa rajoissa niin pian kuin mahdollista. Älä säkään antaudu vaivojesi orjaksi vaan pyri tietoisesti kehittämään kykyäsi liikkua.

Liike on lääke

Kirjoitin tän artikkelin koska moni on laittanut viestiä, että helppo sun on jauhaa tota motivaatioshaittia, koska sullahan on kaikki aina hyvin. Olettamus on kaukana todellisuudesta. Jos listaisin tähän kaikki loukkaantumiseni, blogi ei todellakaan olisi enää mikään #kolmenminuutinluku. Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu avata silmät heräämössä leikkauksen jälkeen ja opetella tekemään asioita alusta asti uudelleen. Meillä kaikilla on omat kamppailumme elämässä ja mä haluan kannustaa sua voittamaan ne. Meidän jokaisen keho muuttuu kokoajan mutta vain sulla mahdollisuus vaikuttaa mihin suuntaan. On täysin sun omasta asenteesta kiinni annatko kehosi rapistua vai aiotko pitää siitä huolta ja ehkä jopa vahvistaa sitä. Mikäli innostuit ja päätit, että nyt on ryhtiliikkeen aika, niin tässä on pari hyvää muistisääntöä treenien aloittamiseen ja vammojen kuntouttamiseen.

Treenien aloittaminen tauon jälkeen

  • Start easy: Aloita treenaaminen rauhassa ja kehoa kuunnellen.
  • Less is more: Rakenna treeniohjelmasi niin, että yksittäiset treenit eivät ole liian kuormittavia ja pystyt liikkumaan myös seuraavana päivänä.
  • Best antidepressant: Liikkuminen parantaa tutkitusti mielialaa. Hyvien treenien ansioista useat ongelmat muuttuvat usein yhtä kokoluokkaa pienemmiksi.
  • Ask for help: Jos et tiedä miten aloittaa tai vanhat vaivat mietityttävät, hae rohkeasti apua.
  • Try something new: Kokeile uusia lajeja ja löydä juttu joka motivoi. Maailma on täynnä nastoja lajeja. Treenaaminen ei tarkoita automaattisesti 10km lenkkiä vesisateessa tai hampaat irvessä raudan pumppaamista naapurin kellarissa.

Treenaaminen loukkaantuneena

  • Get help ASAP: Älä jää yksin ongelmiesi kanssa ja odottelemaan jos olo sattuisi parantumaan itsestään. On aina parempi tietää tilanne, kuin arvuutella mikä mahtaa olla vikana. Se on ensiarvoisen tärkeää optimaalisen optimaalisen kuntoutumisen kannalta. Loukkaamisen sattuessa on syytä hakeutua osaavan ammattilaisen juttusille välittömästi.
  • Be smart: Noudata ammattilaisen ohjeita ja muista, että jossain tapauksissa myös lepo voi olla oikea vaihtoehto.
  • Don´t be a hero: Kuuntele kehoasi. Jos treenaaminen on liian kivuliasta, lopeta heti!
  • Work around the injury: Akuuteimman vaiheen jälkeen, loukki on loistava tilaisuus kehittää heikkouksia ja löytää uusia tapoja liikkua. Mä olen monesti keksinyt täysin uudenlaisia liikkeitä, kun loukki on rajoittanut normaalia treenaamista.
  • Meditate: Päänsisäisen maailman hallinta on loistavaa treeniä. Auttaa suhtautumaan positiivisesti kuntoutumiseen ja tulevaisuuteen.
  • Be patient: Kuntoutuminen on joskus äärimmäisen hidasta ja välillä saattaa tuntua ettei kehitystä tule lainkaan. Älä kuitenkaan anna periksi. Luovuttajia tästä maailmasta löytyy, älä ole yksi niistä, vaan anna kaikkesi oman toimintakykysi eteen. Usko tai älä, mutta ihmeitä tapahtuu joka päivä!

Ylös, liikkumaan ja energiaa loppuviikkon!

-Hatsolo

 

 

Elämäni parhaat oppitunnit

Elämä heittää aika ajoin eteen tilanteita, jotka sillä hetkellä tuntuvat ylitsepääsemättömän vaikeilta. Kun pahin tuska ja kipu hellittää muovautuvat kokemukset lopulta oppitunneiksi, jotka auttavat kasvamaan ja ymmärtämään itseään paremmin. Tässä mun ”suosikkioppituntini” matkani varrella.

Kun pankkitilillä on nolla euroa.

Uskon, että jokaisen ihmisen olisi hyvä olla elämänsä aikana edes hetki p*rse auki, koska se muistuttaa parista oleellisesta jutusta. Raha ei tuo onnea, mutta sitä tarvitaan elämän perusasioiden pyörittämiseen. Kun tili huutaa tyhjyyttään on syytä tsekata omia asenteitaan. Mä olin aikoinaan ylpeä siitä, että uhrasin marttyyrimaisesti toimeentuloni taiteen ja breikin vuoksi. Olin katkera maailmalle, että mua ei arvostettu. Jouduin oikeasti työskentelemään muuttaakseni ajattelua siihen suuntaan, että jatkuva kituuttaminen toimeentulon suhteen ei auta mua, eikä ihmisiä lähelläni. Niinpä aloitin rakentamaan elämääni siihen suuntaan, että patjassa olisi pikkuhiljaa muutakin täytettä kuin pelkät jouset.

Kun rakas perheenjäsen nukkui pois silmieni edessä.

Opettaa ehkäpä eniten siitä, miten haurasta ja arvaamatonta elämä oikeasti on. Koskaan ei tiedä milloin on vika päivä. Mummoni viimeisen hengenvedon jälkeen ymmärsin konkreettisesti, miltä tuntuu sanoa hyvästi ja päästä irti. Samalla mielen valtasi äärimmäinen kiitollisuuden tunne kaikesta mitä oltiin yhdessä koettu. Toivotin rakkaalle mummolleni hyvää matkaa ja sanoin, että perässä tullaan kun on sen aika, mutta nyt on pojanpojalla vielä pari tärkeää juttua hoidettavana. Siitä lähtien olen pyrkinyt elämään parasta elämää koskaan ja omistanut päiväni ilon sekä positiivisen asenteen levittämiseen ympärilleni.

Kun rakkaus hajosi pirstaileiksi.

On uskomatonta, miten suuresti toisen ihmisen vaikeudet rakkaimman kanssa voi sattua. Olin varma, että mahdollisuus onneen oli menetetty. Tilannetta ei tietty helpottanut se, että mulla kesti aikaa hyväksyä oma osuuteni tapahtumiin. Oli vaan helpompi syyttää toista, kuin yrittää katsoa tapahtumia toisen kannalta. Vasta kun viimeinkin tajusin miten pahasti toista satutin, osasin pyytää vilpittömästi anteeksi. Vieläkin opettelen antamaan tapahtumien johdosta anteeksi itselleni, mutta päivä päivältä opitaan, onneksi. Myrskyt parisuhteessa ovat tärkeä muistutus siitä, että ystävät ovat lähellä ja yksinkin on opeteltava pärjäämään. Onni lähtee itsestä ja kun olet onnellinen, on se mahdollista jakaa myös toisen kanssa.

Kun terveyteni romahti.

Mulle oma kunto ja suorituskyky oli vuosia iso osa identiteettiäni. Pystyin mielestäni mihin vain, kunnes sitten en enää pystynyt mihinkään. Kun olin siinä kunnossa, että pieninkin ponnistelu aiheutti rytmihäiriöitä, oli koko elämältä viety pohja pois. En voinut tanssia, treenata, tehdä töitäni eikä kukaan enää ihaillut mun energisiä tanssiliikkeitä. Tapahtuma opetti, että omakuvaa ei voi rakentaa puhtaasi suorituskyvyn, duunien tai muiden mielipiteiden perusteella. Rupesin opiskelemaan hengellisempiä asioita ja huomasin et pystyn vaikuttamaan siihen mitä tunnen. Tai antaa vain tunteiden olla ja keskittyä parantumiseen sekä hyvään oloon. Opin kantapään kautta, että positiivisuus ei ole sattumaa, vaan hyvään fiilikseen ja omaan asenteeseen voi vaikuttaa myös epätoivon hetkellä.

Tässä oli mun elämäni tärkeimmät oppitunnit. Laita alle kommenttia millaisia oppitunteja sulla on ollut?

-Hatsolo

Ps. Oletko jo kuunnellut uusimman podcastini. Jos et niin otappa haltuun!

#010 – The Obstacle is the path!

 

#KOHTIUNELMIA

Aika hullu unelma

Mulla oli nuorena aika hullu unelma. Haluttiin kavereiden kanssa olla maailman parhaita breikkareita. Se unelma ei saanut kovinkaan suurta kannatusta opettajien keskuudessa tai edes yhteiskunnassa 90-luvun lopun Suomessa. Meille naurettiin päin naamaa ja sanottiin, että älä poika turhaan rakenna pilvilinnoja ja haaveile. Ei unelmat ole meitä varten. Ehkä se on osa Suomalaista perinnettä, mutta se teki oman tien kulkijalle opiskelusta ja työnteosta välillä tuskallista. Onneks muutama esimerkillinen aikuinen ja tietty rakas äitini päätti kannustaa. Ne jeesas, vaikkei ollut pakko. Ne näki, että mussa on potentiaalia. Auttoi hakemaan duunia, opiskelupaikkoja ja etenemään elämässä niin, että pystyin jatkamaan breikkamista. Ne tilaisuudet on ollut mulle korvaamattomia. Siksi olenkin lähtenyt yhteistyöhön Saranen Consultinin kanssa Nuoret töihin! ja Nuoret kohti työtä! -palvelujen tiimoilta. Ideana on auttaa alle 30-vuotiaita nuoria kulkemaan #kohtiunelmia. Mä uskon, että Sarasella on ammattitaitoa ja intoa, jonka avulla nuoret aikuiset pystyvät oikeasti saavuttamaan omia unelmiaan. Tämä video on ensimmäinen osa sarjasta, jossa kerron aitoja tarinoita vastoinkäymisistä ja onnistumisista matkalla menestykseen. Nyt on todellisen asennemuutoksen aika. Ruvetaan lyttäämisen ja katkeruuden sijasta kannustamaan toisiamme.

Jos olet alle 30 -vuotias nuori niin katso video ja lähde mukaan. Kukaan ei pysty saavutatamaan unelmiaan yksin. Et sä, mä tai kukaan mukaan! #kohtiunelmia

Lue lisää Nuoret kohti työtä! -palvelusta.

Palvelu toteutetaan Pohjois-Pohjanmaalla yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston ja Uudellamaalla Uudenmaan TE-toimiston, sekä ELY-keskuksen kanssa.

Lue lisää Nuoret töihin! -palvelusta.

– Palvelu toteutetaan yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa.

Mahtavaa viikonloppua kaikille!

-Hatsolo

 

#010 – The obstacle is the path!

PODCAST ON PALANNUT KESÄLOMALTA!

Kuuntele uusimmasta jaksosta mun hyvän ystävän Mattin koskettava tarina siitä, miten hän en antanut kuurouden estää tavoittelemasta unelmiaan. Kuuntele stoori ja kommentoi alle, miten sä oot ylittänyt esteet omassa elämässäsi! #innostu

15 minsaa täyttä energiaa ja asennetta. Loistavaa viikonloppua just sulle!!

Hyvää fiilistä ei ole peruttu

Nyt on toimisto siinä kunnossa, että meikäläiseltä onnistuu superammattilaistason toiminta myös etänä. Olipa kyse sitten puheesta, treenistä, koulutuksesta tai vaikka tanssitunnista niin ei jää ainakaan puitteista kiinni.

Tässä upgradet toimiston välineistön ja sisustuksen suhteen:
– Nettiyhteys minttiin
– Kamerat ja valot kuntoon
– Kuvauseinä
– Dynaamiset mikit puheisiin ja kaulusmikit aktiviteetteihin